Транспорт

Летище София пропуснало тайни агенти от ЕК с опасни предмети

   
Летище София пропуснало тайни агенти от ЕК с опасни предмети

Аеропортът има 3 седмици срок да отстрани пропуските, предстои втора внезапна проверка, пише 24 ЧасаИспанци и германци последователно три седмици учат екипите на рентгените на летище София да виждат опасни и забранени предмети в куфарите на пътниците. Обучението се налага след фалове, допуснати при тайна проверка на Европейската комисия на  рентгените за ръчни багажи. Тогава един след друг с части в багажа, от които може да се сглоби взривно устройство, са минали безпрепятствено проверяващите от ЕК

Това се е случило в средата на октомври, а инспектори от Гражданската въздухоплавателна агенция (ГВА) са били наблюдатели. По този повод се появиха спекулации, че ще бъде отнет лицензът на летището.

От “СОФ Кънект” - дружеството, което е концесионер на аеропорта, отказаха официален коментар, тъй като проверката на ЕК е двустепенна и след първоначалните пропуски ще има повторна ненадейна инспекция с тайни пътници.

Летището има три седмици да отстрани пропуските 

Неофициално източници от аеропорта казват, че това е било пропуск на екип за  проверки на ръчни багажи, който не е бил добре обучен. Проверката не била елементарна, за да се каже, че те просто не са видели опасните предмети, тъй като те били разглобени и не са разпознати.

Друга причина за гафа експерти обясняват с текучеството напоследък на летището.

Източници, близки до министерството на транспорта, уточниха, че летището има концесионер и пропуските са на “СОФ  Кънект”. Министър Христо Алексиев е написал остро писмо до концесионера, в което напомня, че сигурността е минимално изискване в договора.  Напомня се още, че за оператор на софийското летище е посочено летището в Мюнхен, а до този момент то не е поело аеропорта.

Предполага се, че между фонда “Меридиам” и мюнхенския аеропорт има различия. Министърът е подчертал още, че докато летището било държавно, не е имало проблеми със сигурността.

Същите източници коментират, че няма обучение на екипите, както и че обучителният център не работел, имало и демотивация на хората.

На 17 октомври  Алексиев се срещна с президента и изпълнителен директор на летище Мюнхен Йост Ламерс, както и с изпълнителния директор на летище София Хесус Кабайеро. Запознати със срещата казват, че тя е била планирана месец по-рано и няма общо с проверката на ЕК. Министърът обаче е изразил неудовлетворение от нивото на обслужване, което се предлага на пътниците и авиокомпаниите на летище София.

В официалното съобщение се казва, че летище Мюнхен ще има активна роля и ангажираност с проекта за развитие на летище София.

В него се уточнява още, че “СОФ Кънект” е спечелил концесията с най-добра техническа част на офертата си. Това предполага, че трябва да бъдат положени повече усилия и конкретни действия, които да бъдат видими за потребителите на летищните услуги. “За последните 2 години не се забелязват големи промени в това отношение. Очаквам летище Мюнхен като участник в проекта да предостави своите знания, опит и най-добри практики за трансформацията на летище София така, както е публично обявено”, настоял е Алексиев.

Тогава бе съобщено още, че е поет ангажимент до две седмици летище Мюнхен да мобилизира свои експертни екипи, които да се включат активно в подобряване на управлението и предлаганите услуги на летище София. Те през изминалата седмица вече са обучавали хората на рентгените.

Преди тях са били испанци, вероятно от летището в Севиля, където е работил сегашният шеф на аеропорта. Следващата седмица отново обучаващи ще са испанците.

Кога пак ще се явят  проверяващите от ЕК, не се знае, очаква се да е в рамките на месец-два. Според осведомени проверката тече от септември. Документите на ЕК с пропуските са с гриф “строго конфиденциално”. Самият факт, че изтича информация, е още един сигнал, коментират от министерството.

Ако при повторна проверка отново има издънки на екипите, то в окончателния доклад на ЕК може да има предупреждения към летищата в Европа, че на софийското летище има пропуски със сигурността.

Крайна мярка е да се третират самолетите, пристигащи от София, като от трета страна. Неофициално от летището коментират, че до такава мярка едва ли ще се стигне.



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати