Анализи Новини

Германските туроператори режат България и за следващия летен сезон

   
Германските туроператори режат България и за следващия летен сезон
Облаци са надвиснали над българския туризъм и за 2023 г.
  Мирослав Иванов

Големите германски туроператори DER Touristik, TUI и Alltours няма да увеличат чартърите за България и през следващия летен сезон. Те ще се комбинират в общи полети, както през тази година и ще доведат същия брой туристи. Това съобщиха за TravelNews от представителствата на компаниите у нас. От една страна причините са в страха на германците да пътуват до курортите на Българското Черноморие заради войната в Украйна, липсата на кризисен пиар и реклама на страната ни. От друга страна туроператорите няма да увеличат капацитета, защото са излъгани от държавата и не са получили обещаните 35 евро на доведен турист в чартърите през тази година. Според тях това означава, че и през 2023 г. няма да се възстанови напълно броят на туристите от Германия по морските ни курорти, който е най-важният чартърен пазар за туроператорите, хотелиерите и летищата.

„Търсенето за България за 2023 г. е на нивата от тази година и няма да има възстановяване в сравнение с 2019 г. Сезонът по Черноморието ни ще се скъси догодина и т. нар. крила ще бъдат много слаби, защото основно в тях идват германските туристи, а те няма да са тук. Програмите ще тръгнат от средата на май само с няколко общи полета между всички туроператори“, заяви пред TravelNews Венцислав Танчев, управител на "Сън турс", който представлява германския туроператор Alltours. Той обясни, че България и Тунис са единствените губещи през тази година и нямат възстановяване на туристите от германския пазар. Докато за следващата година например Анталия отчита 70% ръст на записванията спрямо 2022 г., която е била по-добра и в сравнение с 2019 г.

Танчев подчерта, че вече няма свободни самолети на добри цени, които да правят чартъри до България през следващата година. Авиокомпаниите предпочитат да оперират до Гърция, Турция, Испания, Канарски острови, Египет и други сигурни дестинации. Според него големите германски туроператори са излъгани от българската държава през тази година, която отказа да им предостави 35 евро субсидия на седалка за доведен турист. Те предварително бяха заложили сумата в чартърите си при продажбата на пакетите за България. Разликата и загубата е поета от самите компании. Средствата бяха отрязани от бившия министър на туризма Христо Проданов (БСП) заради неправилно заложени изисквания в отпускането на държавната помощ. Мярката трябваше да стимулира българския туризъм вследствие на Ковид пандемията.

„Германският пазар беше основен за българския летен туризъм. Сега е оставен да умре, като има голяма опасност туроператорите да зачеркват тотално България. Ако обемът им намалява всяка година, няма какво да се занимават с неперспективна дестинация“, коментира Венцислав Танчев. Според него липсва реклама на страната ни в Германия, за да се подчертава, че е безопасна дестинация и не сме в близост до войната. Служебният министър на туризма Илин Димитров вече сключи договор с Германо-Българската индустриално-търговска камара за 150 000 лв. на пряко договаряне за реклама и пиар на германския пазар, но на този етап няма ефект и статии в пресата и в интернет пространството.

Венцислав Танчев предлага спешно държавата да гласува отново помощ от 35 евро на седалка в чартър за доведен турист у нас през 2023 г. Освен това да се запази ставката от 9% на ДДС за туризма, която да стане дългосрочна, защото в противен случай България не може да се конкурира с Гърция, където ДДС за сектора е 6%, а в Турция – 1%. Министърът на туризма Илин Димитров отдавна е изпратил искане за помощта от 35 евро до Европейската комисия, но до момента няма отговор, заяви той пред TravelNews. България е единствената страна в ЕС със засегнат туризъм от войната. По отношение на ДДС за туризма, Илин Димитров подкрепя запазването на намаления данък, но той не иска да внесе предложението в Министерския съвет и Народното събрание. Според него решението трябва да се вземе от депутатите, защото служебният кабинет не може да предлага законодателни инициативи.

Същите проблеми очерта и Калин Сутев, представител на големия германски туроператор DER Touristik (към който е и ITS) и управител на „Дестинейшън Туристик Сървисис“. Компанията водеше най-много германски туристи у нас пред пандемията. „Едва отлепяме от дъното. През 2023 г. отново ще сме със слаба програма и няма да бъде увеличена спрямо изминалия летен сезон. Търсенето към Българското Черноморие не се връща заради войната“, каза Сутев. Според него никоя авиокомпания не иска да прави чартъри до страната заради несигурната ситуация и защото не се знае интересът към дестинацията. „Ако има по-голямо търсене, туроператорите ще пуснат повече самолети и чартъри“, отбеляза той. Според него държавата е обърнала гръб на туроператорите, не ги е подкрепила и те няма да се хвърлят отново да правят повече чартъри и да поемат загубите. „България е единствената държава, която излъга големите германски туроператори, като негативът и лошата репутация са големи“, коментира Калин Сутев. Повторно те няма да поемат този риск.

Сутев също обърна внимание на липсата на реклама и кризисен пиар в Германия. „Само България и нашият туризъм страдат от войната и никой не взима мерки. В медиите в Германия се казва, че сме в близост до войната, а на това няма опровержение и информация, че тук е безопасно и спокойно“, подчерта той. Министър Илин Димитров обеща роуд шоу в Германия, което да представя България, но засега не е ясно кога ще се случи. „Ако правим реклама без да са въвлечени големите германски туроператори, няма да има ефект. Трябва да е ясно, че те са двигател на записванията и резервациите. Ако искаме да възстановим пазара, не може да стане без туроператорите, защото те организират чартърните програми“, обясни Калин Сутев. Той е притеснен, че започваме да губим голям и сериозен пазар. „Трудно ще се възстанови потокът на туристи от Германия след като вече три години е сведен до минимум“, допълни той. По думите му без мерки от държавата, каквито липсват, не може да има повече туристи.

Германия е най-важният пазар за българския туризъм. За десетте месеца на тази година (до края на октомври) у нас са пристигнали над 536 000 германци с цел бизнес и туризъм, показват данните на Националния статистически институт. За сравнение преди пандемията през цялата 2019 г. са дошли над 761 000 германци, а през 2018 г. – над 850 000. Германия се нареждаше на трето място след Румъния и Гърция по брой туристи в България преди пандемията.

Мирослав Иванов



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати