Анализи Събития

Рекламата на България остава същата и през 2023 г.

   
Рекламата на България остава същата и през 2023 г.
Рекламата на туризма няма изгледи да се подобри и догодина
  Снимка: Министерство на туризма

Националният съвет по туризъм прие днес програмата за реклама на България през 2023 г. Бюджетът остава същият като през тази година – 18 млн. лв., защото няма нов гласуван от Народното събрание, съобщиха за TravelNews участници в срещата. Служебният министър на туризма Илин Димитров настоява за рекордно висока сума от 100 млн. лв. на година, но засега нито една политическа партия не приема подобна мярка. Рекламните дейности догодина са преписани и са подобни на тези от 2022 г. Единствено са предвидени повече участия в изложения в чужбина, събития с международни туроператори и повече реклама в социалните мрежи, обясниха от бранша.

„Препоръчах да се работи с големите туроператори за рекламата на България на германския пазар, защото оттам няма да имаме възстановяване на туристите спрямо нивата от 2019 г. Следващият летен сезон ще остане без т. нар. крила, защото германските туроператори не са планирали голям брой ранни чартъри през май, юни, септември и октомври“, заяви пред TravelNews Георги Щерев, председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА). Той разкритикува Министерството на туризма, защото според него екипът трябва да насочи най-много усилия към германския пазар. Най-голям отлив на западни туристи през тази година заради войната имаше именно от Германия. Ведомството отряза помощите за германските туроператори от 35 евро на седалка в чартърите за доведен турист след сезона, което сега има негативен ефект върху България за следващия сезон. Туроператорите обявиха, че са излъгани от българската държава.

„Националният съвет по туризъм се превърна в една информационна среща с много статистика и отчети, а не да решава проблемите“, коментира Емил Коларов, председател на Сдружението на заведенията в България. В Националния съвет по туризъм участват близо 50 представители на бранша и различни ведомства. Според Коларов със заложените дейности нищо няма да се промени и да се подобри рекламата и имиджа на страната. „Най-големият проблем е липсата на кадри в туризма, което се отразява на продукта и на имиджа на България“, подчерта той. По думите му държавата продължава да спъва чрез тромави процедури привличането на служители от трети страни. Коларов посочи, че Министерството на туризма и Министерството на културата поддържат картел при авторските и музикалните права в бранша, тъй като само една организация – БХРА, ползва голяма отстъпка при споразуменията с ПРОФОН и Музикаутор.

Същите проблеми очерта още Полина Карастоянова, изпълнителен директор на Националния борд по туризъм. Според нея Националният съвет по туризъм се е превърнал в информационно събитие, а не да решава конкретни проблеми, които да подобрят имиджа на България. „Маркетингът и рекламата няма да се подобрят и през 2023 г. В програмата няма конкретика колко пари ще отиват за всеки отделен пазар, какви са целите, колко и какви туристи очакваме, какви приходи залагаме, какво ще рекламираме и каква ще бъде нашата визия догодина“, коментира Карастоянова.

Димитрина Горанова, председател на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА), обяви, че бюджетът от 18 млн. лв. за реклама на България през 2023 г. е крайно недостатъчен. „След като ще се работи със същия бюджет като тази година, ние предложихме държавата да изразходва оптимално средствата, като се концентрира върху целеви пазари, а не върху много на брой“, посочи тя. Според нея трябва да се набележат 10 важни пазара и да се насочат основно усилията за реклама и привличането на туристи от тях. От АБТТА предлагат да се провеждат повече събития в чужбина чрез българските културни институти зад граница. Чрез тях също може да се рекламира туризма. "Отделно България да бъде рекламирана на повече международни спортни и културни мероприятия", допълни Горанова.

Министерството на туризма залага в националната програма за реклама на България за 2023 г. да харчи средства в социални мрежи, телевизии, изложения, събития с туроператори, привличането на чужди инфлуенсъри и журналисти. От ведомството обещаха да обяват плановете си на сайта си през следващите дни.

Мирослав Иванов



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати