Новини Транспорт

Вижте новите влакове по света през 2022 г.

  18.12.2022 10:00  
Вижте новите влакове по света през 2022 г.

Всеки обича хубавото пътешествие с влак, а през 2022 г. светът накара почитателите на железопътния транспорт да се гордеят с нови маршрути, нови оператори и нова необходимост от високи скорости по целия свят.

Това са някои от най-добрите моменти от железопътния транспорт през 2022 г. - от нощния влак, който отвежда пътниците от Австрия до италианската Ривиера до новата полувисокоскоростна линия през Лаос, от луксозната трансафриканска одисея до новия швейцарски влак, който може "да прескача" релсите. 

Швейцарският супер влак 

Швейцарският Golden Pass Express, или GPX, свързва Монтрьо, Гщаад и Интерлакен със специални панорамни вагони, които менят височината и междурелсието, за да се плъзгат между различните линии.

Продължаващото близо четири часа пътуване преминава покрай класически швейцарски езера и планини. Преди това за осъществяване на цялото пътешествие са необходими две прекачвания. 

Полувисокоскорстният влак в Лаос

Голямата новина от Лаос тази година е полувисокоскоростният влак, който свързва столицата Виентян с Ботен, граничещ с китайската провинция Юннан.

Влакът преминава покрай основни забележителности, в това число и Луанг Прабанг - бившата кралска столица, като е част от по-мащабен план за свързването на Пекин с Банкок и дори Сингапур в следващите няколко десетилетия.

Линия „Елизабет“ промени Лондон 

От доста време придвижването от летище Хийтроу до Централен Лондон отнемаше един час пътуване с метрото, скъпо струващ таксиметров превоз или също толкова скъпо пътуване с влака Хийтроу Експрес.

Това вече не е така. Струващата 25 млрд. долара нова жп линия „Елизабет“, която беше пусната през май, със закъснение от четири години, свързва Рединг и Хийтроу на запад с Аби Ууд в Югоизточен Лондон и Шенфийлд в Есекс, източно от английската столица.

Това е едно по-бързо и по-удобно пътуване с няколко спирки в самия Лондон. Последната спирка Бонд стрийт беше открита през ноември, заедно с няколко маршрута от запад (първоначално пътниците трябваше да сменят на спирка Падингтън).

Окончателното разписание ще бъде обявено до май 2023 г.

Испания се превръща в център на конкуренцията за Европа 

Кое нещо е по-добро от една национална високоскоростна железопътна мрежа? Три такива.

През ноември Испания (до известна степен) се сдоби с четвърта, с пускането на високоскоростна железопътна услуга, която се управлява от местния оператор Iryo, собственост на няколко големи европейски играчи в сектора, сред които и италианската Trenitalia, която е предоставила популярните си влакове Frecciarossa по новия маршрут.

Това е трети оператор и четвърта високоскоростна марка за страната. Iryo започва с линията Мадрид – Барселона със спирка в Сарагоса и с Мадрид – Валенция през Куенка. Връзките за Севиля, Малага, Кордоба и Антекера ще бъдат пуснати през 2023 г., а до Аликанте и Албасете през юни.

Влакове на водород в Германия 

Alstom
Alstom

Това не е нова железопътна линия, но е нов начин за придвижване по релси. През август Германия пусна първата железопътна линия в света, задвижвана изцяло от водород. Линията в Бремерфьорде, Долна Саксония, разполага с 14 мотриси на водород, задвижвани от горивна клетка.

Обединявани постепенно със съществуващия дизелов подвижен състав, водородните влакове (модел Coradia iLint) трябва да бъдат въведени напълно в експлоатация до края на годината.

Hellenic Train пристига в Гърция 

Hellenic Train
Hellenic Train

Италианските влакове от световна класа наистина се разпространиха в Европа през тази година. След пускането през декември 2021 г. на услугата Frecciarossa от Милано до Париж, Trenitalia пусна и местна линия между Париж и Лион през април 2022 г.

След това, преди да основе Iryo в Испания, компанията се насочи към Гърция, където създаде Hellenic Train - нов гръцки железопътен оператор за пътници и товари.

Компанията пусна електрически влакове по натоварената линия Атина – Солун. Пътуването между двата най-големи града в Гърция отнема малко под четири часа.

Временният „плаващ“ влак в Тайланд

Повишаващите се нива на реките означават, че през ноември пътниците в Тайланд могат да се возят на "плаващия" влак през един от най-големите водни резервоари в страната.

Тръгвайки от Банкок, влакът се насочва към провинция Лоп Бури, където водата е достигнала максималното ниво на язовира Пасак Джоласид. Влакът дори спира, когато достигне до средата, така че пътниците да могат да направят снимки в този неочакван воден свят.

Той ще се движи до февруари, макар че до ноември билетите вече бяха продадени до края на годината.

Италиански експрес до бирените земи 

Новият нощен влак на ÖBB, който беше пуснат на 11 декември, транспортира пътниците от заснежените градове на Австрия и Германия до мекия климат на италианската Ривиера и обратно.

Пътешествието на север може би е по-забавно. То започва в Специя, след което продължава нагоре по крайбрежието на Лигурия със спирки в Генуа и Милано, преди да премине покрай езерото Гарда към Верона и Падуа, откъдето се отправя към Филах в Австрия.

Тук влакът се разделя на две, като едната част се насочва към Залцбург, където пристига в 6.49 сутринта и Мюнхен (9.20 часа), а другата продължава към Виена. Преди е имало нощен влак между Виена и Милано, но новият маршрут сега продължава отвъд модната столица на Италия.

Една нощ в Скандинавия 

Швеция е дом на движението, което се опитва да накара хората да се откажат от полетите, а местният оператор SJ се възползва от това със своя нощен влак от Стокхолм до Хамбург, който беше пуснат през септември под името EuroNight.

Влакът тръгва около 17.30 часа от шведската столица, има дълъг престой в Малмьо, преди да премине през Дания и да пристигне в Хамбург преди 7 часа на другата сутрин.

Америка се включва в железопътната революция 

Честно казано, САЩ изостава от по-голяма част от света, когато става въпрос за пътувания с влак, така че увеличаването на скоростта по популярен маршрут си е голяма новина.

Подобрения по инфраструктурата на железопътната компания Amtrak позволиха влаковете Acela да развиват скорост от 240 км/ч по отсечката при Ню Джърси по Североизточния коридор. Тази отсечка е дълга само 25 км и свърза Ню Бръснуик и Южен Брънсуик, но подобренията са добро начало.

През 2023 г., също по Североизточния коридор, Amtrak ще пусне следващото поколение влакове Acela, които развиват скорости до 260 км/ч, с които ще замени по-стари подвижни състави.

Африканска одисея 

Rovos Rail
Rovos Rail

През юли железопътният оператор Rovos Rail пусна новия си маршрут на име Copper Trail, който преминава през четири държави в Субсахарска Африка и покрива близо 3 600 км.

Супер луксозният влак тръгва от района на водопада Виктория в Зимбабве, след което 15-дневното пътешествие се насочва на запад през Демократична Република Конго към Ангола, където приключва в Лобито, на крайбрежието на Атлантическия океан.

В пътуването са включени еднодневни посещения на национални паркове, убежище за слонове и пешеходни обиколки на различни градове. Разбира се, това пътешествие е също толкова скъпо, колкото красиво. Цените за 2023 г. започват от 13 600 долара.

Франция – вижте бъдещето

През септември френският железопътен оператор SNCF представи новия си високоскоростен влак TGV M, което на този етап представляваше повече поглед към бъдещето, отколкото реалност.

Двуетажният влак, който е дело на компанията Alstom, ще бъде пуснат по железопътната мрежа на Париж през 2024 г., преди да се отправи и към други части на страната. Влаковете са по-големи, с по-улеснен достъп за пътници с увреждания.