Дългогодишният директор на Общинско предприятие „Туризъм“ към Столична община Иво Маринов напуска поста. Това съобщиха за TravelNews представители от бранша. Самият Маринов потвърди информацията. „Реших да сменя работата след 9 години, в които отговарях за туризма в София“, заяви той. Маринов е спечелил конкурс и отива началник на отдел в дирекция „Външно-икономическа политика“ към Министерството на икономиката и индустрията.
Засега няма яснота кой ще застане начело на ОП „Туризъм“ в Столична община. През последните години кметът Йорданка Фандъкова не се интересува от сектор „Туризъм“ и не прави нищо за рекламата на София. Бюджетът за популяризиране на града е твърде малък – около 100 000 лв.
Самата Фандъкова нехае за проблемите с туристическите центрове в града, които са към общината. Наскоро стана ясно, че те не спазват работното си време, за което сигнализираха чужди туристи. В София има 4 туристически информационни центрове към Столичната община, които по график трябва да работят от понеделник до петък. За уикенд туризма подобна услуга няма. Информационните центрове в София са в ужасно състояние. Те не са модерни, приветливи и подобаващо брандирани, установи проверка на TravelNews. В тях липсват съвременни брошури и каталози. Служителите не знаят добре английски език и не са гостоприемни. Столицата отдавна няма добро управление на туризма, защото секторът не е приоритет за кмета Йорданка Фандъкова. Зам.-кметът Ирина Савина, която отговаря за туризма, не е от бранша и не разбира от него. Тя се е фокусирала върху европейските и международни политики.
Иво Маринов, който оглавяваше Общинското предприятие „Туризъм“, беше на поста повече от 9 години. Преди това беше зам.-министър на икономиката, енергетиката и туризма в първото правителство на Бойко Борисов. Според представители на бранша той е бил само един администратор и раздавал категоризации на туристическите обекти в столицата. По думите им Маринов и Фандъкова нямали визия за туризма в София. Столицата не разполага с актуална стратегия за развитие на сектора след Ковид пандемията, няма модерни и нови рекламни материали и клипове. Съществуващите в момента видеа не се въртят по никакви чужди телевизии, а дори и в социалните мрежи. Липсва изцяло реклама в социалните мрежи на чуждите пазари.
Сайтът VisitSofia.bg не е популяризиран и е само на български, английски и китайски език. В социалните мрежи VisitSofia е единствено на български език. София се представя на най-големите туристически изложения в Европа, но неефективно и безрезултатно.
Досега нито един министър на туризма също нищо не е направил за развитието на София като туристическа дестинация. Това се отнася и за сегашния служебен министър Илин Димитров. Столицата се развива от само себе си, благодарение на туристическия бизнес и на нискотарифните авиокомпании (основно Wizz Air и RyanAir), които най-вече я рекламират на чуждите пазари.
Туризмът беше един от най-бързо растящите сектори на софийската икономика преди пандемията, но той има все по-голямо отражение върху градската среда, предоставянето на услуги и инфраструктурните нужди. Туристическият облик е свързан и с имиджа на града в международната среда и може да бъде влиятелен фактор в привличане на бизнес инвестиции, събития и иновационен потенциал.
Силните страни на София са културно-познавателният туризъм, съчетан с лесната достъпност, ниските цени, разнообразието от заведения и местната кухня. Имиджът на града е като предимно младежка дестинация (за туристи до 34 г.) за пътуване с приятели, но се наблюдава и висок дял на повторните посетители с бизнес цели. Възможностите са свързани преди всичко с използване на технологиите в процеса на привличане на туристи и информирането им за различните културно-познавателни атракции, събития и дейности, засилване на съвместни инициативи между бранша, общината и Министерството на туризма, както и с допълване на културния профил на столицата с туристически услуги в областта на СПА и балнеоложкия туризъм, ски и планински туризъм, конгресен и бизнес туризъм, привличане на фестивали, международни културни мероприятия и спортни прояви.
Мирослав Иванов