Новини Събития

Дългогодишният директор на туризма в София напуска

   
Дългогодишният директор на туризма в София напуска
Иво Маринов се задържа 9 години като ръководител на туризма в София
  ОП Туризъм

Дългогодишният директор на Общинско предприятие „Туризъм“ към Столична община Иво Маринов напуска поста. Това съобщиха за TravelNews представители от бранша. Самият Маринов потвърди информацията. „Реших да сменя работата след 9 години, в които отговарях за туризма в София“, заяви той. Маринов е спечелил конкурс и отива началник на отдел в дирекция „Външно-икономическа политика“ към Министерството на икономиката и индустрията.

Засега няма яснота кой ще застане начело на ОП „Туризъм“ в Столична община. През последните години кметът Йорданка Фандъкова не се интересува от сектор „Туризъм“ и не прави нищо за рекламата на София. Бюджетът за популяризиране на града е твърде малък – около 100 000 лв.

Самата Фандъкова нехае за проблемите с туристическите центрове в града, които са към общината. Наскоро стана ясно, че те не спазват работното си време, за което сигнализираха чужди туристи. В София има 4 туристически информационни центрове към Столичната община, които по график трябва да работят от понеделник до петък. За уикенд туризма подобна услуга няма. Информационните центрове в София са в ужасно състояние. Те не са модерни, приветливи и подобаващо брандирани, установи проверка на TravelNews. В тях липсват съвременни брошури и каталози. Служителите не знаят добре английски език и не са гостоприемни. Столицата отдавна няма добро управление на туризма, защото секторът не е приоритет за кмета Йорданка Фандъкова. Зам.-кметът Ирина Савина, която отговаря за туризма, не е от бранша и не разбира от него. Тя се е фокусирала върху европейските и международни политики.

Иво Маринов, който оглавяваше Общинското предприятие „Туризъм“, беше на поста повече от 9 години. Преди това беше зам.-министър на икономиката, енергетиката и туризма в първото правителство на Бойко Борисов. Според представители на бранша той е бил само един администратор и раздавал категоризации на туристическите обекти в столицата. По думите им Маринов и Фандъкова нямали визия за туризма в София. Столицата не разполага с актуална стратегия за развитие на сектора след Ковид пандемията, няма модерни и нови рекламни материали и клипове. Съществуващите в момента видеа не се въртят по никакви чужди телевизии, а дори и в социалните мрежи. Липсва изцяло реклама в социалните мрежи на чуждите пазари.

Сайтът VisitSofia.bg не е популяризиран и е само на български, английски и китайски език. В социалните мрежи VisitSofia е единствено на български език. София се представя на най-големите туристически изложения в Европа, но неефективно и безрезултатно.

Досега нито един министър на туризма също нищо не е направил за развитието на София като туристическа дестинация. Това се отнася и за сегашния служебен министър Илин Димитров. Столицата се развива от само себе си, благодарение на туристическия бизнес и на нискотарифните авиокомпании (основно Wizz Air и RyanAir), които най-вече я рекламират на чуждите пазари.

Туризмът беше един от най-бързо растящите сектори на софийската икономика преди пандемията, но той има все по-голямо отражение върху градската среда, предоставянето на услуги и инфраструктурните нужди. Туристическият облик е свързан и с имиджа на града в международната среда и може да бъде влиятелен фактор в привличане на бизнес инвестиции, събития и иновационен потенциал.

Силните страни на София са културно-познавателният туризъм, съчетан с лесната достъпност, ниските цени, разнообразието от заведения и местната кухня. Имиджът на града е като предимно младежка дестинация (за туристи до 34 г.) за пътуване с приятели, но се наблюдава и висок дял на повторните посетители с бизнес цели. Възможностите са свързани преди всичко с използване на технологиите в процеса на привличане на туристи и информирането им за различните културно-познавателни атракции, събития и дейности, засилване на съвместни инициативи между бранша, общината и Министерството на туризма, както и с допълване на културния профил на столицата с туристически услуги в областта на СПА и балнеоложкия туризъм, ски и планински туризъм, конгресен и бизнес туризъм, привличане на фестивали, международни културни мероприятия и спортни прояви.

Мирослав Иванов



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати