Анализи Новини

Служебният министър на туризма отчете 19 изпълнени приоритета

   
Служебният министър на туризма отчете 19 изпълнени приоритета

Служебният министър на туризма Илин Димитров прогнозира ръст около десет на сто този зимен сезон. Той каза това по време на открито заседание на Министерския съвет за отчет на дейността на кабинета през изминалите близо шест месеца, което продължи повече от три часа. "Много се надявам в неделя да се развали времето и както каза кметът на Банско: "Времето в Банско е хубаво, дори когато е лошо!", каза министърът.

Той отчете като успешен летния сезон след активната реклама на българския туризъм, като напомни за засилените проверки по плажовете. Димитров изтъкна и амбицията на ведомството за това лято да има удвояване на броя на плажовете със син флаг. Той съобщи, че тази година търговете за плажовете ще се предават на живо. "Ще участват екипи от КПКОНПИ, МВР и ДАНС, така ще осигурим търгове без капка съмнение за тяхната обективност", допълни министърът.

През миналата година 4,2 млн. българи са избрали за почивката си родината, съобщи министърът. Той информира, че 95 на сто от дължимите на хотелиерите суми за настанените украински бежанци вече са разплатени след съответната проверка. Разрешен е и проблемът със забавената категоризация на туристическите обекти, като за пет месеца са категоризирани 1316 обекта, което, по думите на министъра, е работа за около две години. С наваксването на процеса чакащите за категоризация обекти вече са под 50. От 20 приоритета изпълнихме 19, отчете министърът и допълни, че неизпълненият е свързан с обединението на бранша, но очевидно е необходимо време, за да узрее секторът за тази идея.

На 2 август 2022 г. служебният министър на туризма д-р Илин Димитров, до момента председател на Комисията по туризъм в 47-то Народно събрание, встъпи в длъжност, оглавявайки министерството на туризма в осмия поред служебен кабинет и в 100-то правителство на Република България.

По време на мандата си министър Димитров и неговият екип се водеха от принципи като почтеност и прозрачност, енергични и целенасочени действия, ясно изразена експертност и професионален подход в решаването на проблемите. В работата си служебният министър заложи на приемственост, надграждане и активни действия в подкрепа на сектора, както и системна работа по отстраняване на съществуващите пропуски и забавяния. Екипът предприе и редица законодателни инициативи.

Периодът беше белязан от събитията в Украйна и отшумяващата световна пандемия, подкрепа за хотелиерите и едновременно с това проява на солидарност към бягащите от войната, активна работа по възстановяване на сектор туризъм и укрепване на всичките му сегменти. Бе поставен акцент върху развитието на културния и здравния туризъм, както и върху активен диалог с академичната общност и сътрудничество за преодоляване на проблема с липсата на кадри. Сред приоритетните дейности бяха поставени целева работа по пазари и утвърждаването на бранд България, реална работа по дигитализация на туристическата услуга и превръщането й в част от съвременния модерен свят. Летният сезон надхвърли очакванията като възстановяване и резултати, а една от най-спешните стъпки, предприети от министър Димитров в първите дни от мандата му, бе осигуряването на три допълнителни линейки в Черноморските курорти.

С редица решителни и ефективни стъпки, в рамките на ограничените правомощия на един служебен кабинет, през изминалите близо 6 месеца бяха постигнати видими резултати:

Към днешна дата са решени проблемите със забавените категоризации на туристическите обекти – от над 1200 забавени категоризации в момента чакащите са под 50. Благодарение на екипа на Министерство на туризма за пет месеца успяхме да категоризираме 1316 обекта, което е работа за две години, заяви министър Димитров. С това бе решен един огромен проблем за хотелиерите, тъй като договарянето на следващия туристически сезон беше поставено под сериозен риск.

*След активни действия и срещи от страна на служебния министър, Народното събрание се убеди, че запазването на 9% ДДС в туризма е от жизнено значение за бранша и удължи действието на мярката с година.

*Скоростта за плащане по хуманитарната програма за бежанците от Украйна беше удвоена, бе създаден работещ механизъм за контрол, с който започна и ревизия на старите плащания с цел пълно изчистване на задълженията към хотелиерите.

*Бе подсигурен един успешен зимен сезон с очакван ръст от 10%, а в последвалото необичайно топло начало на зимата единственото условие за това е да завали достатъчно сняг.

*Бяха постигнати видими резултати от работата през летния сезон – имахме един успешен летен сезон с 22% ръст спрямо миналото лято 2021, който надхвърли прогнозите от началото на лятото и който въпреки военните действия и загубите на пазари Украйна, Русия и Беларус почти се доближава като брой туристи към показателите от 2019 г.

*През лято 2022 туристите по българските плажове се радваха на по-чисти и безопасни плажове – бяха извършени 411 проверки на място, като всеки един плаж бе проверен няколко пъти през сезона.

*Същевременно бе осигурена адекватна и бърза медицинска помощ за летуващите, с което се реши един огромен проблем за бранша и туристите по българското Черноморие. Министерство на туризма съвместно с Министерството на здравеопазването командироваха медицински екипи с линейки на местата със сериозен недостиг – к.к. „Златни Пясъци“, Приморско и к.к. „Слънчев Бряг“.

*Подобри се разпознаваемостта на Бранд България на външните пазари и отношението на българския турист към националния ни туристически продукт. Пазари като Румъния и Чехия надхвърлиха ключовата при оценяването на резултатите 2019 г.

*През 2022 г. вътрешният туризъм надхвърли с 20% предпандемичната, считана за върхова до момента, 2019 г. След отпадането на COVID-мерките, може да се каже, че това е резултат от изключително активното популяризиране на вътрешния туризъм и специализираните видове туризъм – културен, свързан с историческото наследство, здравен и СПА, кулинарен и винен туризъм.

*Министерството на туризма стартира активна работа за националната реклама и бяха въведени някои добри практики с водещите национални телевизии и БНР, където ще се  рекламират 100-те национални туристически обекта, в емисиите за времето на телевизиите се акцентира върху възможностите за туризъм, по БНР и в други радиостанции започва излъчването на 52 предавания в час пик на тема национален туризъм, активирани са отношенията с редица местни медии.

*В стремежа си за пълна прозрачност в работата, информираност на публиката, пределна полезност и по-добра комуникация с бранша, Министерството на туризма възобнови издаването на Информационния си бюлетин и го превърна в електронно списание – с актуална информация, богато илюстрирано, със съвременна визия, полезни данни и статистика, инфографики, международни новини, информация за предстоящи събития и изложения и не на последно място – давайки трибуна на специален гост, представител от сектора, в рубриката си „Мнението на специалиста“. До момента са подготвени 12 броя, които се разпространяват до представителите на бранша и до СТИВ зад граница, а от първите дни на 2023 година на официалния сайт може да бъде открит и новият бюлетин „Култура на фокус“, събрал едни от най-значимите събития, предлагани от деветте ОУТР.

*Министерство на туризма въведе нови правила в търсене на прозрачност, като търговските търгове за българските плажове ще бъдат наблюдавани от КПКОНПИ, МВР и ДАНС. „Връщаме стандарта на работа", подчерта в заключение министър Илин Димитров.



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати