Анализи

Клиенти на фалирал туроператор още чакат парите си от застрахователи

   
Клиенти на фалирал туроператор още чакат парите си от застрахователи
Министерството на туризма вече нищо не може да направи за изплащането на парите на клиентите
  Мирослав Иванов

Клиенти на фалиралия туроператор „Дрийм холидейс“ още не са получили парите си от някои от застрахователите за неосъществени екскурзии и почивки в чужбина, съобщиха пострадали пред TravelNews. Компанията обяви несъстоятелност през август миналата година. "Алианц България", „Лев Инс“ АД, „Армеец“ и „Евроинс“ все още не са започнали възстановяването на сумите, обясниха клиенти.

„В момента тече процедура по събиране и окомплектоване на необходимата документация, както и сме изискали от съда предявените претенции от страна на клиентите на "Дрийм холидейс" за сключените договори. Желанието и политиката на ЗК "Лев Инс" АД е за обезщетяване на пострадалите в максимално кратък срок при потвърждение на коректността на изискуемата документация - оригинали на договори с туроператора, разходни документи и уведомление за щета“, обясниха за TravelNews от „Лев Инс“. „Ние разбираме положението, в което са поставени клиентите на "Дрийм холидейз", имащи неосъществени пътувания по сключени и заплатени договори. Като дългогодишен доверен партньор на българското общество, ЗК "Лев Инс" АД ще изпълни всички законови ангажименти към тях в посочените от регламента срокове и обеми“, допълниха от компанията.

От "Алианц България" очакват Софийският градски съд да се произнесе във връзка с откритото производство по несъстоятелност на туроператора. От „Армеец“ и „Евроинс“ не съобщиха подробности по изплащането на сумите.

Всички клиенти на туроператора могат да си получат парите през застрахователите във връзка със спирането на дейността на туроператора. „Не успяхме да се възстановим от Ковид пандемията и да върнем всички средства на физическите лица и туристически агенти въпреки помощта от държавата. Затова обявихме процедура за несъстоятелност, за да може клиентите да си получат парите“, заяви преди време пред TravelNews Невена Николова, собственик и управител на „Дрийм Холидейс БГ“. Според нея такъв е законът и редът при официално обявяване на несъстоятелност. Николова допълни, че са връщали средства или са предлагали замяна на екскурзии до последно.

Невена Николова подаде на 21 юли 2022 г. в Министерството на туризма уведомление за прекратяване на дейността, а от Търговския регистър е видно, че молба за откриване на производство по несъстоятелност е входирана до Софийски градски съд на 5 август 2022 г. и е с дата на обявяване 8 август, поради неплатежоспособност и свръхзадлъжнялост.

"Дрийм Холидейс БГ" е сред туроператорите, получили солидна безвъзмедна помощ за възстановяване на дължимите суми към клиенти с провалени заради ковид-ограниченията екскурзии и почивки, както и за покриване на текущи разходи по време на пандемията за периода от април 2020 г. до април 2022 г. Проверка показва, че само за възстановяване на пари за провалени пътувания тя е получили 124 хил. лв., отделно над 129 хил. лв. за оборотен капитал и ликвидност. Според Невена Николова не са им достигнали над 100 000 лв., които не са успели да върнат на клиенти.

Всички клиенти с неосъществени пътувания по договори за продажба на туристически пакети могат да предявят щета към застрахователните компании за възстановяване на заплатените суми с 5 - годишна давност по застраховка професионална отговорност на туроператора, както следва:

- за договoри, сключени през 2019 г. към застрахователно дружество "Армеец“

- за договoри, сключени през 2020 г. към ЗАД „Алианц България“

- за договoри, сключени през 2021 г. към „Лев Инс“

- за договори, сключени през 2022 г. към „Евроинс“

В регистъра на туроператорите към Министерството на туризма е отбелязано, че са получили от „ЗД Евроинс“ АД уведомление на основание чл. 367, ал.2 от Кодекса за застраховането, с което считано от дата 28.04.2022г., „ЗД Евроинс” АД прекратява застраховка „Отговорност на туроператора” с полица №03700100003718/9.2.2022 г., издадена на „Дрийм Холидейс БГ“ ЕООД, поради неплащане на застрахователната премия. Уведомлението е изпратено и до туристическа агенция „Дрийм Холидейс БГ“ ЕООД. „ЗД Евроинс“ АД ще изплати полагащото се застрахователно обезщетение на клиентите на туроператора, имащи неосъществени туристически пътувания по сключени и заплатени договори за туристическо пътуване, само за периода от 09.02.2022г до 28.04.2022г.

Мирослав Иванов



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати