Анализи Новини Транспорт

Русия няма нови самолети и резервни части - сигурен ли е въздушният им транспорт?

   
Русия няма нови самолети и резервни части - сигурен ли е въздушният им транспорт?

Заради наложените на Русия санкции след нейната инвазия в Украйна руските авиокомпании вече не получават нови самолети и резервни части за тях. Освен това техните машини вече не се обслужват технически от съответните компании производители или от други фирми от САЩ или Европа.

В началото на април т.г. руският икономически и финансов портал РБК съобщи, че за първи път самолет А330 на "Еърбъс" ще бъде изпратен в Иран за ремонт на турбините. Решението на "Аерофлот" не е изненада, тъй като руският авиопревозвач може да разчита, че в Иран по време на техническото обслужване самолетът няма да бъде задържан.

Тази машина на "Аерофлот" е "двойно регистрирана". Руските авиокомпании вече са пререгистрирали стотици пътнически самолети. Те са наети от западни компании, които трябваше да прекратят договорите си за лизинг с руските авиокомпании заради наложените санкции. Следователно това са самолети, които все още са официално регистрирани в чужбина, но са прехвърлени в руския регистър без съгласието на техните собственици. 

Техеран има богат опит с авиацията под удара на санкциите. Освен това Иран разполага и със самолети "Еърбъс" и с резервни части, от които се нуждае сега "Аерофлот".

Експертите обаче се съмняват относно техния произход. "Не съществуват законни канали, по които Иран би могъл да се сдобие с оригинални резервни части", казва пред DW говорителят на "Еърбъс" Джъстин Дюбон.  Наблюдателите не изключват възможността Иран да се снабдява с резервни части чрез "паралелен внос" или от черния пазар. 

"Ако самолетът е годен за полети, има ли значение къде е бил ремонтиран? Съмнявам се, че има нещо специално в ремонта в Иран. Мисля, че техническият персонал е достатъчно професионален", казва бивш пилот на руска авиокомпания, който е пожелал анонимност. 

Едва ли в Русия ще се стигне до масови съкращения на пилоти заради рискове, свързани с техническата годност на самолетите, смята източникът. Според него много негови колеги са загубили работата си по време на пандемията от коронавирус, а сега останалите пилоти ще си траят и ще продължат да летят, за да не рискуват работата си.



Анкета

Къде ще пътувате за априлската ваканция?


Резултати