На европейците им се пътува, но по-малко, отколкото преди година, а най-малко им се пътува на младите. С отшумяването на пандемията от COVID-19 освен това се наблюдава засилен интерес към пътуванията по работа и за различни събития, отсядането в хотел/курорт става все по-непопулярно, а всеки шести казва, че предпочита времето извън туристически сезон, съобщава "Дневник".
До тези заключения е стигнала Европейската туристическа комисия в свой анализ публикуван в началото на юли. Той обхваща отговори на разнообразни въпроси, а интервютата са проведени в периода 8 май - 4 юни 2023 г. в Германия, Обединеното кралство, Франция, Нидерландия, Италия, Белгия, Швейцария, Испания, Полша и Австрия.
Данните сочат, че най-младите европейци (между 18 и 24 години) са възрастовата група, която в най-малка степен (62.6%) казва, че е вероятно или много вероятно да пътува в следващите шест месеца и освен това по-често от другите (22.9%) заявява, че е малко вероятно това да стане.
Основните изводи в анализа като цяло са:
- Наблюдава се спад от 4% в намеренията за пътуване в Европа спрямо предходната година, но те все пак остават силни.
- Повече туристи (+5% спрямо 2022 г.) избират да пътуват през "непиковите" месеци октомври и ноември.
- Пътуванията за събитие (10%) или по работа (9%) се увеличават.
Делът на европейците, които планират да пътуват между юни и ноември 2023 г., е намалял с 4% в сравнение с миналата година, но все още остава висок - 69%.
Австрийците, швейцарците и германците се открояват като най-колебливите летовници, като съответно 45%, 56% и 62% от анкетираните имат планове за пътуване през следващите месеци. За разлика от тях французите (80%), белгийците (79%) и британците (75%) имат най-голямо желание да пътуват през същия период.
Въпреки че спадът в намеренията за пътуване в Европа може да се обясни със забавяне на натрупаното търсене след COVID-19, изследването показва, че финансовият натиск също оказва влияние.
Коментирайки констатациите, Мигел Санс, президент на комисията, заяви: "Последните ни данни показват, че загрижеността за инфлацията и личните финанси продължава да съществува сред европейските пътници. Въпреки това европейците все още искат да пътуват през следващите месеци. Мнозина търсят алтернативни варианти за пътуване, търсят по-достъпни изживявания или обмислят пътуване извън сезона."
Извън сезона и на по-достъпни дестинации
Близо една четвърт (24%) от европейските туристи се притесняват от цялостното увеличение на разходите за пътуване (с 6% спрямо 2022 г.), докато 17% са загрижени за икономическата ситуация и финансите си.
За да се справят с нарастващите пътни разходи, европейците адаптират поведението си, преди да стигнат до дестинацията и след пристигането:
- 17% се стремят да пътуват извън сезона, за да получат по-добри цени;
- 14% планират да почиват на дестинации, които смятат за по-достъпни;
- европейските туристи също така търсят по-евтини самолетни билети, като 13% се стремят да резервират полети по-рано от обикновено, за да получат най-добрата цена, а 12% планират да летят с нискотарифни авиокомпании.
- 17% ще намалят разходите за пазаруване;
- 15% ще търсят по-евтини ресторанти;
- 15% ще изберат по-евтини места за настаняване.
Други фактори, предизвикващи притеснения сред европейските летовници, са продължаващата война на Русия в Украйна (12%), пренаселените туристически дестинации (9%), политиките за резервации и анулирането им (9%) и възможните екстремни климатични условия (8%).
Приятно време и атрактивни сделки
Европа остава първият избор на респондентите, като 59% планират почивка в региона, докато 12% възнамеряват да пътуват извън Европа (увеличение с 3% от 2022 г.). Междувременно популярността на вътрешните пътувания е спаднала с 6%, като само 26% от туристите избират почивка в собствената си страна през следващите месеци.
Посещението на несъседна европейска държава привлича 29% от интереса, най-високото ниво от август 2020 г.
Испания остава най-популярната дестинация за пътуващите, 8% планират ваканция там, следвана от Франция (7%), Италия (7%), Гърция (5%) и Хърватия (5%). Все пак средиземноморските дестинации са отбелязали 10% спад на посетителите спрямо миналата година.
Обратно, страни като Чехия, България, Ирландия и Дания отбелязват скок на популярността. Причината може да е, че пътниците търсят по-малко пренаселени дестинации и по-поносими температури.

Пътуванията за събития и по работа се завръщат
Въпреки нарастващите разходи за живот европейските пътници планират многократни пътувания, като 33% възнамеряват да пътуват два пъти, преди да настъпи коледно-новогодишният сезон. Други 30% от анкетираните обмислят да предприемат само едно пътуване (4% по-малко от миналата година).
Значителните 12% възнамеряват да се насочат към четири или повече пътувания (увеличение от 5% в сравнение с преди година).
Що се отнася до продължителността, повечето европейски туристи (36%) избират да прекарат по-малко от седмица (четири-шест нощувки) в дестинацията си, докато 27% планират да останат за седем-девет нощувки.
Пътуването за определено събитие става все по-популярно, като 10% от анкетираните европейци планират да направят това между юни и ноември 2023 г. спрямо 4% през 2022 г. Освен това има 4% увеличение на бизнес пътуванията - 9% от респондентите възнамеряват да тръгнат на служебно пътуване. Въпреки спада от 6% спрямо същия период на 2022 г. пътуването за почивка остава топ изборът за 68% от европейците.
На кого му се пътува най-много
Европейците на възраст 25-44 години имат най-голямо желание да пътуват (71%), докато поколението Z - на възраст 18-24 години - е най-колебливо (63%).
Според данните в проучването колкото по-възрастни са пътуващите, толкова по-големи са бюджетите им, както и продължителността на техния престой: Поколението X (на възраст 45-54) и "бейби бумърите" (над 54) планират да похарчат най-много и да останат по-дълго.
Сред европейците с планове за пътуване мнозинството (77%) възнамеряват да го предприемат между юни и септември, което затвърждава правилото за струпване на почивките само в два-три месеца през годината.
Най-желаните развлекателни пътувания на европейците за това лято и есен са почивки на слънце и плаж (18%), опознаване на култура и наследство (16%) и градски почивки (14%).
Рекорден интерес към обществения транспорт
Планираният бюджет се е увеличил с 8% в сравнение с преди година: 41% от пътуващите планират да похарчат повече от 1500 евро.
Делът на европейците, които възнамеряват да пътуват с влак или автобус, достига исторически връх от 16%. И все пак самолетът остава най-популярната опция за 48% от анкетираните, докато шофирането на личен автомобил се харесва от 25% от хората с планове за пътуване (с 10% по-малко в сравнение с преди година).
За първи път предпочитанията за хотелско настаняване падат под прага от 50% (в момента 49%). Наближава 10% отсядането в места от категорията "легло и закуска", под което обикновено се разбира една нощувка в хотел до 3 звезди - модел, използван от любителите на пътувания през определен район без задържане на едно място. Интересът към краткосрочни наеми достига 17%.
56% от европейците вече са резервирали напълно или частично предстоящото си пътуване - 4% увеличение в сравнение със същия период на миналата година.
Приятното време (17%), атрактивните оферти (17%) и гостоприемните местни жители (12%) остават основните критерии на европейците за избор на дестинация за пътуване.
Тревогите
Високите цени на пътуванията и личните финанси се оформят като основните притеснения за пътуването на европейците, със съответните увеличения от 6% и 4% в сравнение със същия период на 2022 г.
Въпреки че опасенията от войната между Русия и Украйна леко намаляват (с 3%), нейното въздействие върху решенията на европейците, свързани с пътуване, се е увеличило с 9%, засягайки 44% от пътуващите.
Препоръки за дестинациите
За да се възползват от нарастващия интерес към пътувания за събития, което е особено привлекателно сред 18-24-годишните европейци, дестинациите биха могли да организират малки до средни по мащаб еднократни и понякога непланирани събития и фестивали, насочени към младите хора. Това би могло допълнително да засили интереса им към пътуване след летния сезон.
Сега също така е добър момент дестинациите активно да организират по-мащабни събития за късната есен, както и да спонсорират вече планирани събития за същия период, за да повишат информираността за тях.
Тъй като интересът към краткосрочните наеми продължава да нараства, дестинациите трябва да положат усилия за отговорно управление на тази засилваща се тенденция и нейните социални и икономически последици за приемащите общности. Потенциалните мерки могат да включват изискване за лицензиране, прилагане на туристически данък или ограничаване на броя на дните, през които даден имот може да бъде нает.
Европейският туризъм се възстановява, а заедно с него и опасенията на европейците за претъпканите дестинации. Това е отлична възможност да се популяризират по-малко известни места, например чрез сътрудничество с много популярни дестинации, които искат да управляват по-добре своите туристически потоци.
Интересът на туристите към използването на обществен транспорт е с пикови стойности за градски почивки (27%), пътувания за опознаване на културата и наследството (26%) и ваканции на слънце и плаж (25%). Препоръчва се местата, предлагащи такъв тип пътувания, да подчертаят тяхната достъпност с влак и автобус. Освен това те могат да въведат ваканционни пакети, които включват билет за транспорт.
Препоръки за бизнеса
Увеличаващите се пътни разходи и икономическата ситуация са основните притеснения през това лято и предстоящата есен. Специални изгодни сделки, оферти за ранни резервации и оферти за ценови промоции (като "пътувайте сега и платете по-късно") сега са основен елемент за спечелването на сърцата - и джобовете - на европейските пътници.
Тъй като делът на европейците, които предпочитат да резервират следващото си пътуване предварително, нараства с 4% в сравнение с преди година, фирмите могат да популяризират пакети за ранно записване за октомври-ноември, предлагайки на клиентите си "спасителна жилетка" срещу увеличение на разходите.
Топ преживяванията за европейците включват дегустация на местната кухня (16%), потапяне в местния живот (15%) и изучаване на историята и културата (13%). Ето защо туристическите компании трябва да предлагат уникални, завладяващи изживявания.
Някои примери могат да бъдат включване в приготвянето на храна, организирано от местно семейство, художествени работилници с местни занаятчии или ориентирани към семейството агротуристически дейности в местна ферма.
В отговор на лекия спад в предпочитанията за хотелски престой хотелите трябва да се съсредоточат върху таргетиране на групи, които е най-вероятно да изберат този тип настаняване. Те включват европейци, пътуващи с партньора си (52%) или със семейството си (49%), и такива, които предпочитат ваканция на плажа (56%) или градска почивка (54%).