Министерството на туризма започва да промотира културните и исторически маршрути в България на международните пазари. Това става ясно от отговор на ведомството до TravelNews във връзка със запитване дали се предвижда рекламна кампания на културния туризъм. „Промотирането на специализираните форми на туризъм винаги е било сред акцентите в изпълнение на рекламните дейности, в това число в телевизионни рубрики и в онлайн среда на вътрешния и целеви за страната ни пазари, представяне на международни и национални туристически събития, специализирани световни конференции и др.“, обясниха от ведомството, което се ръководи от министър Зарица Динкова, която не е от бранша и няма нищо общо с него.
Поредно доказателство за подкрепата в популяризирането на културния туризъм в международен план е и продукцията „Съкровищата на България“ на британския професор Бетани Хюз, която ще бъде излъчена по световния телевизионен канал Viasat History. Международните партньори на телевизионния дистрибутор DCD Media ще разпространят „Съкровищата на България“ по целия свят с излъчване от телевизионни оператори в 100 страни и по дигитални канали, така че филмът ще достигне огромна аудитория, подчертаха от Министерството на туризма.
„Досега никога не е имало целенасочена реклама на културния туризъм и е крайно време да се помисли в тази посока, защото този подсектор създава устойчивост“, коментира пред TravelNews Даниела Стоева, зам.-председател на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА), която беше и зам.-министър в едно от служебните правителства на президента Румен Радев. Тя отдавна предлага културният туризъм да бъде представен в най-популярните специализирани издания в Германия. От този пазар се генерират най-много туристи с опознавателен характер в Европа. Стоева обясни, че през тази година културният туризъм у нас е започнал да се възстановява и ще надхвърли 50% от нивата преди Ковид пандемията, през 2019 г. Германците обаче се страхуват да пътуват до България заради войната в Украйна.
Септември и сега октомври са много активни за посрещане на туристи за културен туризъм. Според Стоева много добре вървят тематичните турове – винени, влакови, музикални и обиколки на страната. Най-много туристи идват от Германия, Австрия, Швейцария. Огромен бум се забелязва от Испания, но неочаквано по-малко са британците. Дори са започнали да идват групи от Канада, Южна Америка и много мексиканци, обясни Даниела Стоева.
Една от основните цели в рекламната стратегия на Министерството на туризма е налагането на България като целогодишна туристическа дестинация чрез популяризиране на специализираните видове туризъм – културен, приключенски, планински, балнео, СПА, винен и др. – чрез рекламни кампании, които не просто поддържат видимостта на страната на най-важните пазари, а я утвърждават като достъпна и предпочитана туристическа дестинация. Тези специализирани видове туризъм, в това число и културният, са устойчиви от гледна точка на възможността за практикуването им през цялата година, както и за удължаване крилата на традиционно най-активните летен и зимен сезон. Рекламни кампании се провеждат своевременно преди и непосредствено след тях, но и целогодишно, като поддържащи и популяризиращи устойчивите форми на туризъм, твърдят от екипа на министър Динкова.
Само преди няколко дни страната ни участва в 12-ия годишен консултативен форум на културните маршрути на Съвета на Европа в гр. Лодз, Полша. Това е инициатива с потенциал да разкрие на туристите обекти, дестинации и места, които са по-малко познати в европейски и глобален мащаб.
Поредно свидетелство за подкрепата на Министерство на туризма и популяризирането на специализираните форми на туризъм е участието на институцията с рекламни активности на редица национални събития, като напр. Празници на изкуствата „Аполония“, Празник на уникално Банско и други събития, конференции, провеждани в българските курорти.
Участието на България в специализирани изложения в чужбина е неизменно съпътствано от представяне на възможностите за културен туризъм в страната. Предстоящи международни туристически изложения, в които Министерство на туризма е организирало участието на дестинацията, са:
- WTM /World Travel Market/- Лондон, Великобритания – 06 -08.11.2023 г.
- TTR - Букурещ, Румъния - 09.11- 12.11.2023 г.
- PHILOXENIA – Солун, Гърция - 10-12.11.2023 г.
- TT WARSAW - Варшава, Полша - 23-25.11.2023 г. и др.
В резултат на тези постоянни усилия на Министерство на туризма за популяризиране на бранд България, страната е възприемана от туристите от целевите ни пазари като целогодишна туристическа дестинация с богато културно-историческо наследство, здравословен климат с лечебен ефект, минерални извори, възможности за приключенски, планински, Slow туризъм в комбинация с летен, зимен туризъм, вино и гурме, еко и много други. Възможностите за туризъм в страната са многообразни, затова е важен и значим един организиран и системен подход при промотирането на дестинацията. Важно е да се следват новите тенденции в световен мащаб, които отразяват новите очаквания за туристически преживявания, сред които дигитализация, персонализация, уникалност и екологична устойчивост на предлаганите продукти, обясниха още от Министерството на туризма.
Мирослав Иванов