Анализи Новини

Супер звездата Тейлър Суифт променя туристическата индустрия

  14.12.2023 10:00  
Супер звездата Тейлър Суифт променя туристическата индустрия

През последното десетилетие Тейлър Суифт оказа трансформиращ ефект върху музикалната и развлекателната индустрия. Но мегазвездата, която приключи неотдавна южноамериканската част на своето хитово турне "The Eras Tour" - многоконтинентална феерия, която може да се окаже най-печелившото турне на всички времена - драстично променя и света на пътуванията, преди да поеме отново на тур.

Трудно е да се преувеличи "ефектът на Тейлър Суифт" - термин, който най-общо описва мощното въздействие на 33-годишната певица върху поведението на потребителите в една индустрия, която в много отношения все още се пренастройва от последиците от пандемията.

Снимка: АР/БТА

Хотелите в градовете, посетени от турнето, съобщават за рекорди по заетост, дори и при по-високи цени поради нарастващото търсене. Много от тях също така включват уникални промоции, събития и дейности, насочени към Суифт, за да привлекат още повече фенове. Авиокомпания LATAM Airlines отмени таксите за смяна на полета за пътниците след наскоро отложения концерт; Air New Zealand добави 2000 допълнителни места в мрежата си около концертите на Суифт (и умело нарече някои полети NZ1989, като намек за петия ѝ студиен албум). А дестинациите, в които Суифт изнася концерти, имат такава огромна икономическа полза, че политически лидери като канадския министър-председател Джъстин Трюдо на практика молят Суифт да направи турне в техните страни.

В по-личен план, Суифт - нейните прочути верни фенове "Swifties"  - пътуват по нови начини до нови места, за да получат, както мнозина наричат, "уникалният шанс" да видят изпълнителката на живо на сцената.

"Съвсем просто, това е най-голямото културно събитие, около което хората планират пътувания от едно поколение насам", казва Британи Ходак, икономист и анализатор от Франклин, Тенеси, и автор на книгата "Създаване на суперфенове".

"И за разлика от спортни събития като Световната купа по футбол или Олимпийските игри, които са концентрирани в няколко географски точки, The Eras Tour стимулира пътуванията и туризма в целия свят. Не е чудно, че сме свидетели на открити кампании на световни лидери за спирки на турнето в техните страни."

Ефектът Суифт върху хотелите

Туристическото въздействие на турнето на Суифт "The Eras Tour" е направо зашеметяващо, като икономическият тласък, генериран в някои градове на САЩ, е по-голям от целия БВП на някои малки държави. Lighthouse (бивша OTA Insights), базирана в Денвър компания, която предоставя данни за туристическата и хотелиерската индустрия, описва Eras като "феномен на хотелиерството" в проучване, публикувано през август.

Една от често цитираните статистики е огромната сума от 5 милиарда долара, която феновете на Суфит са похарчили в Съединените щати във връзка с турнетоСпоред Асоциацията на туристическите агенции в САЩ обаче по-точната цифра е 10 милиарда долара или повече като общо икономическо въздействие.

Освен това STR, която предоставя данни и анализи за световната хотелиерска индустрия, изчислява, че хотелите са получили приходи от 208 млн. долара след концертите на Суифт в САЩ през лятото, като отбелязва, че тази цифра е "консервативна", тъй като отчита само 53-те концертни вечери на Суифт, без продължителния престой на феновете и други фактори.

Някои дестинации, които са се възползвали от този огромен неочакван приход, с нетърпение споделят резултатите. В Питсбърг концертите на Суифт на 16 и 17 юни са генерирали преки разходи в размер на 46 млн. долара, като 83% от посетителите са пристигнали от чужбина, според съобщение за пресата от Visit Pittsburgh. Междувременно заетостта на хотелите в града е била средно 95% - най-високата от пандемията насам и втората най-висока заетост през уикенда в историята.

Не е изненадващо, че това прекомерно търсене е довело и до по-високи потребителски цени. Обобщавайки данни от 13 спирки на турнето в Северна Америка, Lighthouse установи среден скок от 7,7% на цените на хотелските стаи в месеца преди турнето на Суифт в сравнение със същия месец на предходната година, както и 7,2% по-високи цени през месеца на турнето.

"Фактът, че едно музикално турне може да окаже значително влияние върху средните цени в големите американски градове за цял месец, подчертава мащаба на това турне и неговите далечни последици за хотелиерската индустрия", се посочва в проучването.

RateGain, глобален доставчик на данни за пътувания и хотелиерство, също отбеляза "дългия ефект" върху дестинациите на турнето, тъй като пътниците създават това, което той и други наричат "Swift-cations".

"Концертите й предизвикват такава сензация, че в допълнение към това, че тя е в центъра на вниманието, дестинацията се превръща в център на вниманието", казва Питър Щребел, президент на RateGain за американския регион, пред CNN Travel.

Като пример Щребел посочва Буенос Айрес, където Суифт изнесе първите три концерта от южноамериканското си турне и го определи като "най-доброто възможно решение" . По данни на RateGain хотелските резервации в аржентинската столица продължават да растат дори след концерта. Щребел отбелязва също, че ако тенденцията се запази, Буенос Айрес може да счупи всички рекорди по заетост на хотелите си през следващите месеци.

По-мрачна бе картината за следващата спирка на "The Eras Tour" - Рио де Жанейро, където заглавията около концертите на Суифт бяха драматични, стряскащи, след смъртта на фен. Попзвездата отложи следващото си шоу само няколко часа преди това, заявявайки, че горещината е опасна - ход, който бе силно критикуван от разочарованите фенове, които вече бяха пристигнали.

От гледна точка на туризма обаче изявите на Суифт в Рио започнаха с шоу, което се отплати. Дванадесеткратната носителка на "Грами" получи топло посрещане чрез световноизвестната статуя на Христос Спасителя, на която чрез специална инсталация, статуята изглеждаше сякаш облечена в тениска, вдъхновена от тази, която Суифт носеше във видеото към песента "You Belong With Me". Тя беше украсена и със символи от песните ѝ и имената на бразилските щати.

По време на първото си шоу в Рио Суифт заяви преди публиката, че това е "най-хубавото нещо, което някой някога е правил за мен", докато феновете ѝ екзалтирано крещяха и я аплодираха.

От круизи, вдъхновени от Суифт, до курсове по правене на свещи

Освен че се радват на рекордни нива на заетост благодарение на спирките на The Eras Tour - особено след няколкото години на спад по време на пандемията - много хотели са направили още една стъпка напред, за да създадат незабравимо преживяване за феновете.

Хотелите Loews например създадоха персонализирани събития преди концертите в няколко обекта, включително в Атланта и Нешвил, в комплект с коктейли, вдъхновени от Суифт, плейлисти и фонове за снимки в социалните медии. Loews Arlington също така беше домакин на популярния подкаст "13: A Taylor Swift Fan Podcast" като част от разпродадено предконцертно парти, включващо тематични коктейли и изработване на гривни.

Дори и без дата за концерт в техния град, някои хотели се възползваха от невъобразимия интерес към Суифт, за да организират специални събития - като поп-ъп класовете по правене на свещи на тема The Eras Tour в Conrad New York Downtown, луксозен хотел в близост до Световния търговски център. Провеждани в сътрудничество с The Candle Garden, занятията са популярни сред гостите на хотела (макар че са добре дошли и хора, които не са негови гости), казва собственикът на The Candle Garden Джордан Ремснайдер, който отбелязва, че баща и дъщеря от Исландия са направили предварителна резервация за предстоящо занятие.

И, представете си, това е само началото. През октомври 2024 г. от пристанището на Маями ще отплава четиридневен круиз, посветен на Суифт на 21 октомври 2024 г., ден след като Суифт изнесе последното си шоу в града.

Струва си да пътувате

Отвъд Северна и Южна Америка Суифтманията очевидно вече се е настанила в дестинациите, към които се насочва турнето The Eras Tour. В Европа и Обединеното кралство, където Суифт ще изнесе 50 концерта през пролетта и лятото на 2024 г., вече има признаци на силно търсене, сочат данните на Lighthouse.

В Амстердам, който ще бъде домакин на три концерта през юли, се наблюдава ръст в търсенето на хотели, като цените за концертния уикенд са се увеличили с около 160 евро в сравнение с предходната седмица; цените в Дъблин, който е домакин на три концерта седмица по-рано, отразяват увеличение на цените с около 100 евро.

За Contiki, която се представя като компания за социални пътувания за възрастовата група 18-35 години, европейският етап от турнето на Суифт "The Eras Tour" представлява възможност, от която тя знае, че трябва да се възползва.

По време на първия северноамерикански етап базираният в Лондон оператор започна да обмисля идеи и през септември 2023 г. пусна закачливата си оферта "Тейлър, твоят маршрут през 2024 г.": пет пътувания, свързани с концертните дати на Eras в четири европейски града, с маршрути, вдъхновени от Суифт, и други забавни екстри. Contiki добави и 13% отстъпка - намек за числото, което Суифт твърди, че е късметлийско за нея - за тези пътувания и всички други европейски летни маршрути, по-дълги от 14 дни.

Някои фенове на Суифт планират собствени пътувания, за да видят попзвездата на възможно най-много сцени.  "Тази връзка, която тя има с феновете си, е толкова вълнуваща. Заслужава си да пътуваш заради нея.", коментира пред CNN екзалтирана почитателка, която ще присъства на три концерта от европейското турне на Суифт.

Суифтманията не може да бъде спряна

Експертите по хотелиерство и бранд отбелязват, че дестинациите и туристическите организации, които са готови да се възползват максимално от тези уникални възможности, са тези, които стратегически съответстват на бранда и ценностите на Суифт. Също толкова важно е те да намерят отклик сред милионите лоялни фенове, както посочва Маркъс Колинс, професор по маркетинг в Ross School of Business към Мичиганския университет и бивш стратег по социалните медии на Бионсе.

Позовавайки се на круиза на Royal Caribbean, вдъхновен от Суифт, Колинс заяви пред CNN Travel: "Има много възможности да се направи нещо още по-тематично за феновете й"

Подобна интензивна фенщина е изненада дори за най-опитните познавачи на хотелиерската индустрия. "Всеотдайността на феновете ѝ е нещо, което не съм виждал досега", казва Стивън Борецки, генерален мениджър на Fairfield Inn & Suites New Orleans Downtown/French Quarter.

Борецки разказва, че веднага след като са били обявени датите за последния етап от турнето в Северна Америка, който е включвал три концерта в края на октомври в Ню Орлиънс, хотелът е получавал "десетки телефонни обаждания и имейли" дневно за налични стаи. Трите концертни дни на Суифт са донесли 150% повече приходи  - по прогнози, от Супербоул през 2025 г., който ще се проведе в Ню Орлиънс.

Борецки казва: "Не знам за друг човек или събитие, което някога ще видя и което да привлече толкова много търсене."

От гледна точка на маркетинга на дестинацията една потенциална пропусната възможност се появи в началото на турнето, по време на старта му на 17 март 2023 г. в Глендейл, Аризона. За да отбележи случая, град Глендейл се преименува на "град на Суифт" по време на тридневната част от концертите. Но някои медийни анализатори и коментатори в социалните мрежи отбелязаха неубедителната церемония по обявяването от страна на кмета на Глендейл Джери Уайърс, както и пропуснатия шанс да се включи умна игра на думи с термин като Eras-ona.

Дори и така, градът успя да извади впечатляващи данни за туризма: 50% увеличение на среднодневната цена за хотелите в сравнение с предходната година, както и почти 99% заетост по време на датите на шоуто.

Няма съмнение, че тъй като The Eras Tour продължава да чупи рекорди, опитните хотелиерски и туристически организации, целящи да се възползват от събитията, които се насочват към тях, си водят внимателни записки. Но според анализаторът Ходак те също така трябва да действат бързо.

"Това няма да бъде тенденция - няма да има турне, равностойно на The Eras Tour, за много, много дълго време, може би не и докато Тейлър не тръгне отново на турне", казва Ходак. "Това беше перфектната буря от толкова много неща, които се случиха: Тейлър има няколко албума, които трябва да промотира и обикаля едновременно, гладът за концерти на живо, който идва след пандемията, и разбира се, Тейлър е една от най-големите звезди и най-умните маркетолози на планетата.