Анализи Новини

Дистанционната работа трансформира бизнес пътуванията

  07.01.2024 09:22  
Дистанционната работа трансформира бизнес пътуванията

По време на локдауните от пандемията компаниите бяха принудени да намерят виртуални алтернативи на някога важните бизнес пътувания. Видеоконферентните разговори се превърнаха в стандарт, а технологиите осигуриха разумна замяна на личните срещи.

Когато светът отвори отново, много бизнес лидери осъзнаха, че по-голяма част от бизнес пътуванията им отпреди пандемията вече не са необходими или финансово оправдани. Защо да се плащат подобни разходи, след като обажданията в Zoom вършат работа, а в много случи са и по-безопасни от общуването лице в лице?

В резултат на това индустрията на бизнес пътуванията понесе сериозен удар. През тази година в своите финансови отчети много авиокомпани, най-вече нискотарифните щатски превозвачи, отчетоха сериозни финансови загуби, отчасти заради спада в корпоративните пътувания. Въпреки това някои експерти смятат, че на фона на практическата реалност на хибридната и дистанционната работа, за бизнес пътуванията предстои съживяване и преобразяване.

Доклад на Global Business Travel Association от август 2023 г. показа, че през 2024 г. се очаква разходите в индустрията на бизнес пътуванията в световен мащаб да надхвърлят тези отпреди пандемията в размер на 1.4 трлн. долара, което би се случило две години по-рано, отколкото някои анализатори от индустрията първоначално прогнозираха.

Данни на платформата за международни B2B пътувания American Express Global Business Travel може би разкриват защо. В сътрудничество с Harvard Business Review, от Amex GBT са провели проучване сред 425 щатски ръководители и са установили, че компаниите променят начина, по който служителите им пътуват. Вместо предпандемичния фокус, който бе насочен към пътувания, свързани с продажбите, бизнес пътуванията в момента са фокусирани върху нещо, което в доклада се определя като "пътувания, които не са свързани с клиенти" – компаниите си правят вътрешни срещи.

За компании, които използват хибриден или напълно дистанционен модел на работа, тези пътувания с цел лично общуване са станали изключително важни. "По време на пандемията много хора се преместиха, което промени демографската структура на компаниите", казва пред BBC Патриша Хуска, главен HR директор в American Express Global Business Travel.

И макар виртуалните срещи често да са достатъчни, данните на Amex GBT показват, че в някои случаи те може да не са идеален заместител, като 70% от участниците в проучването казват, че дистанционният модел на работа може да накара служителите да се чувстват изолирани. В същото време 88% от участниците казват, че личните срещи са от съществено значение за изграждането на положителни, дългосрочни отношения между служителите.

"Отношенията между служителите лесно се обтягат, така че сближаването им чрез пътувания, засилва културата в организациите и поражда ентусиазъм", казва Хуска.

Това е нещо, което Диърдри Макгетрик, основател на UFurnish, британска онлайн платформа за мебели, може да потвърди от първа ръка. Нейният екип от 16 служители работи изцяло дистанционно от пандемията насам и сега пътува два пъти годишно за общи срещи на компанията.

"През януари всички отиваме за една седмица на хотел в чужбина и използваме това време, за да обсъдим отминалата година и да зададем приоритети за предстоящата както изцяло за компанията, така и за различните отдели", казва Макгетрик. "След това през септември си организираме едно по-кратко пътуване в рамките на Великобритания, което не е по работа и където се забавляваме с неща като дегустация на бира и стрелба по панички."

Тя твърди, че тези занимания оказват "огромен ефект" върху повдигането на корпоративния дух и мотивацията на екипите. "Това е възможност да съберем хората и да им предоставим възможност да се сближат с тези, с които ще работят, както и с хора от бизнеса, с които обикновено не се срещат. Това означава, че за хората е много по-лесно да общуват през годината."

Дистанционната работа с периодични срещи лице в лице извън работа се отразява толкова добре на Макгетрик и нейния екип, че те възнамеряват да организират повече от тях през тази година.

"Бихме искали да организираме три срещи като третата да е през май с цел прегрупиране между пътуванията през януари и септември и отбелязване на положителните неща и осмисляне на наученото през първото тримесечие, което е най-натовареният ни период от годината", казва тя.

В доклада на Amex GBT се посочват и други важни ползи от бизнес пътуванията. Шест от 10 участници смятат, че бизнес пътуванията са ключов компонент от професионалното развитие, а половината мислят, че техните лидери вярват в същото нещо. "Служителите забелязват, че работодателите не гледат само колко струват пътуванията, но виждат стойност в инвестирането в тях", казва Хуска.

"Когато премахнете офисите, остава една празнина и пътуванията са начин тя да бъде запълнена", допълва тя. Хибридната работа със сигурност ще продължи, а бизнес пътуванията, макар и в нова форма, определено ще имат своята роля.