Анализи

В 22 точки на света рекламираме туризма ни като отдих в 4 сезона

   
В 22 точки на света рекламираме туризма ни като отдих в 4 сезона
Българската министърка на туризма Зарица Динкова се срещна с израелския си колега Хаим Кац в Мадрид.
  МТ

Често чувам от хората, които посещават България, че страната ни е чудна, но е една добре пазена тайна. Моята мисия е това да се промени, обеща министър Зарица Динкова, която представи България на едно от най-големите изложения FITUR в Мадрид.

22 пъти в рамките на 2024 г. българското Министерство на туризма планира да подаде ръка на всички бизнеси у нас, ангажирани с туристическия сектор. Целта: България да се наложи като дестинация за 4 сезона. Да привлича повече гости с развит и устойчив целогодишен туризъм в безопасна среда - от ски пистите на югозапад до забавления и отдих по източното крайбрежие.

Как обаче ще се постигне тази “утопия”?

Туристите у нас се увеличават всяка година - знак, че България е дестинация, която все повече хора откриват, когато обмислят накъде да отпътуват, за да избягат за дни от всекидневието. Туризмът в целия свят търси мерки, за да върне своите гости отпреди COVID пандемията. Това бе особено видимо на едно от най-големите изложения в сектора - FITUR, което събра в испанската столица общо 152 държави 96 висши дипломати представиха туристическия си бранш на рекордните 250 хил. души.

През 2019 г. например България е посрещнала над 12,5 млн. туристи, а в 2022 г. те са почти 10,9 милиона. Според официалната статистика освен чужденци, които откриват за първи път страната ни, има постоянни туристически потоци от Румъния, Гърция и Обединеното кралство. Преди да избухне конфликтът в Газа, четвърти са гражданите на Израел - броят им от 1 декември 2022 г. до 31 март 2023 г. е бил над 51 хил.

Министър Зарица Динкова, която представи България на FITUR, проведе в Мадрид поредица дипломатически срещи и обсъди двустранното развитие на туризма с колегите си от Испания, Италия, Румъния, Израел и Саудитска Арабия.

Българският щанд на изложението FITUR в Мадрид посреща хиляди туристи.
Българският щанд на изложението FITUR в Мадрид посреща хиляди туристи. 

Министър Хаим Кац обеща първата дестинация, която ще посети след отшумяването на конфликта в Газа, да е България и отправи покана към министър Динкова да върне визитата в Израел.

В Мадрид тя инициира още една друга ключова среща, но в София - между държавния секретар по туризъм на Испания Росана Морийо и италианската министърка Даниела Сантиче. Към тях ще се присъедини след покана и гръцката министърка Олга Кефалояни. Идеята е те да посетят България в края на май, когато ще се проведе международен фламенко фестивал в Шабла.

“Много често чувам от хората, които посещават България, че страната ни е чудна, но е една добре пазена тайна. Моята мисия е това да се промени”, заяви от Мадрид министър Динкова. Едни от основните приоритети, за които екипът ѝ работи, е да наложи България като конкурентоспособна четирисезонна дестинация. Само преди седмица Динкова съобщи, че страната ще се рекламира в “Гугъл” с щедър бюджет от 2,5 млн. евро. Освен чрез информационна кампания според нея това трябва да се случи и с осигуряване на безопасност, засилени здравни екипи, особено в пиковете на всеки сезон. Като важна цел министърката определи инвестирането в устойчив бизнес и инфраструктура.

Министерството иска да се съсредоточи в няколко насоки: справяне с излишъка на храна, по-устойчиво използване на всякакъв вид ресурси, инвестиция в конкурентоспособността.

По думите на Динкова това са практики, които собствениците на големите вериги хотели у нас вече прилагат и имат ресурс да го правят. От подкрепа имат нужда по-малките собственици на къщи за гости и семейни хотели и затова министерството обмисля програма, с която да се финансират иновации в устойчивост и конкурентоспособност.

В испанската столица общо 152 държави и 96 висши дипломати представиха туристическия си бранш на рекордните 250 хил. души. Испанците проявиха голям интерес към българското вино, автентичните продукти, произведени от рози, и към София като туристическа дестинация. Вниманието на италианската и испанската министърка бе привлечено от спа офертите.

FITUR вече се е наложило на пазара като най-голямото туристическо изложение в света, което свързва много бизнеси, но е и начин за туристите да разгледат различни дестинации. В това отношение то е отличен начин за българския бизнес да достигне до испанска публика. FITUR обаче далеч не е единствено в плановете на Министерството на туризма за 2024 г.

Предстои българските власти да вземат участие в общо 22 мащабни изложения в цяла Европа. От британската столица Лондон, през Франция, Унгария, Молдова, цели 5 града в Германия, два в Полша, а след това в Австрия, Португалия, та чак до Финландия, Израел и ОАЕ, по-конкретно Дубай - предпочитана дестинация на българи.

Присъствието ни ще се усети силно и в съседните балкански държави, за които така или иначе сме предпочитана дестинация. Очаква се български щанд да има на изложения в Солун, Белград, Истанбул и на два панаира в Букурещ. Компенсираме променената ситуация на руския пазар с участие в най-мащабните и значими изложения. Още в началото на март България ще бъде представена на IBM в Берлин - най-значимия туристически форум в света, който се провежда още от 1996 г. В германската столица България ще има огромен 500 кв. метров щанд. Изложението е насочено не толкова към обикновените туристи, колкото към свързването на различни бизнеси. Още през януари Министерството на туризма представи България на 2 изложения - едно в Хелзинки, най-значимото в Северна Европа, а другото в Щутгарт, което пък е най-мащабното в света за масова публика. В началото на май държавата ни ще отвори щанд в Дубай на изложението Arabian Travel Market, най-голямото за Близкия изток и Северна Африка.