Събития

Explorers Club Bulgaria ще прави изследователски пътувания

Известни учени влизат в клуба - проф. Христо Пимпирев (вляво), проф. Николай Овчаров (в средата), проф. Климент Найденов (вдясно) и до него Северина Маркова
  Мирослав Иванов

Известни учени, писатели и пътешественици откриха вчера в аулата на Софийския университет "Св. Климент Охридски" новата неправителствена организация - Explorers Club Bulgaria. Тя е първата по рода си, посветена на напредъка в научните изследвания и опазването на околната среда в глобален мащаб. Сред учредители са Северина Маркова (изследовател, писател и пътешественик), проф. Климент Найденов (водещ учен в сферата на науките за Земята и хората), проф. Милена Георгиева (изследовател в света на молекулярната биология и генетиката), доц. Георги Бърдаров (български географ, писател и университетски преподавател), Мартин Гаджев (спортист, иноватор и приключенец) и д-р Цветелина Цветкова (историк, преподавател и международен младежки координатор).

Проф. Климент Найденов е сред учредителите

„Нашата мечта за създаването на този клуб се сбъдна. Целта беше да имаме една глобална общност, за да правим нашите изследвания“, обяви при откриването проф. Климент Найденов. Той допълни, че иска да мотивират младите хора да се занимават с наука. Освен това организацията ще подкрепя културата и опазването на природата. Надяваме се екипът с изследователи да се разшири и да правим пътувания от гледна научна и човешка точка, обясни проф. Найденов.

Започнали са от село Заря в Украйна, където са посетили българската общност, която живее там, и са дарили книги и мартеници. Следват посещения на Боливия, където ще подкрепят местните в борбата с добива на литий, защото хората и природата страдат. Там е най-осезаема промяната на климата, подчерта проф. Найденов. В Алжир ще се изследва Сахара с посещение на местни племена, които са засегнати също от климата.

„Думата експлорер показва целта на организацията, а именно, че е за откривателите. Надяваме се да запалите студентите по откритията“, каза зам.-ректорът на СУ проф. Соня Милева, която е един от най-големите експерти в туризма.

Полагате началото на един клуб със сериозна научно-изследователска дейност, който няма да предлага само пътувания и туризъм, посочи на церемонията проф. Мариела Модева, която е съветник на министъра на туризма. Според нея културата и туризмът са свързани и изграждат мостове.

„Вдъхновени сме от уважаваната работа на най-стария в света Клуб на изследователите, нашата мисия е да насърчаваме международни партньорства и новаторски изследвания в различни области“, обяви Северина Маркова, която е известен пътешественик. Сред членовете на българския клуб са водещи български изследователи в сферата на науките за земята и хората, географията и археологията, историята и културата, космосът и много други. Част от екипа са също така любими български писатели и артисти, изявени представители на гражданското общество, пътешественици или просто любители на приключенията. В него се включват проф. Николай Овчаров (археолог) и проф. Христо Пимпирев, доайен на българската антарктическа програма.

Explorers Club Bulgaria стартира проекти, насочени към запазване на околната среда и подобряване на екологичния и устойчив начин на живот. Ще работи за съхранение на естествените местообитания и насърчаване на устойчиви практики както на местно, така и на международно ниво. Освен това ще подкрепя съхранението и популяризирането на местния бит и култура и културно-историческите ценности на регионите.

В областта на образованието ще разработва образователни програми и обществени събития за повишаване на осведомеността относно важността на проучването и опазването в глобален мащаб. Ще се използваме авангардни технологии за изследвания и проучвания, за да допринесем значително за научния напредък, подчерта Северина Маркова. Освен това ще създават платформи за културен и научен обмен за подобряване на глобалното разбирателство и сътрудничество в научните изследвания.

Мирослав Иванов