Новини Транспорт

Delta е най-скъпата марка авиокомпания в света за шеста поредна година

   
Delta е най-скъпата марка авиокомпания в света за шеста поредна година

Топ 5 на най-ценните марки авиокомпании в света отбелязаха ръст на стойността на марката от поне 11%, показва нов доклад на водещата в света консултантска компания за оценка на марки Brand Finance.

Американската марка Delta (стойността на марката се повиши с 21% до 10,8 милиарда USD) запази челната си позиция като най-скъпата марка на авиокомпания в света за шеста поредна година.

По същия начин, други американски марки, American Airlines (стойността на марката се повишава с 21% до 10,2 милиарда USD), United Airlines (стойността на марката се повишава с 11% до 8,7 милиарда USD) и Southwest Airlines (стойността на марката се повишава с 15% до 5,4 милиарда USD), запазиха местата си на 2-ро, 3-то и 5-то място.

Завършвайки топ 5 на най-скъпите марки на авиокомпании в света, марката на ОАЕ Emirates (стойността на марката се повишава с 30% до 6,6 милиарда USD) защити титлата си на четвъртата най-скъпа марка на авиокомпания в света.

Най-силните марки на авиокомпаниите в света са ANA (стойността на марката се понижава с 15% до 2 милиарда USD), следвана от Indigo (стойността на марката се повишава с 26% до 1,1 милиарда USD) и Emirates. ANA запазва първото си място с рейтинг на силата на марката AAA-, докато Indigo и Emirates се изкачиха съответно от шестнадесета и дванадесета позиция през предходната година. 

Най-големите подобрения на стойността на марката са от British Airways, Jet2.com и Emirates. Те демонстрираха впечатляващи двуцифрени увеличения на стойността на марката през 2024 г., отразявайки ангажиментите им към високи постижения, удовлетвореност на клиентите и стратегическо управление на марката във все по-конкурентния глобален сектор на авиокомпаниите.

British Airways и Jet2.com регистрират най-голямото увеличение на стойността на марката с 45% покачване до 3,2 милиарда USD и съответно 34% увеличение до 949 милиона USD.

За сравнение, Emirates се очертава като третото най-голямо подобрение на стойността на марката с 30% ръст. Представянето на Jet2.com е още по-впечатляващо, тъй като надмина стойността на марката си преди пандемията, докато BA и Emirates повече или по-малко се възстановиха до оценките си отпреди пандемията. 

С възстановяването на глобалните пътувания след пика на пандемията от COVID-19 марките на авиокомпаниите в Близкия изток отбелязаха значително увеличение на трафика, като общият трафик през 2023 г. почти се върна до нивата отпреди пандемията. Очакваше се и авиацията в Близкия изток да се възстанови по-бързо миналата година поради фактори като продължаващото разширяване на регионалния флот, което се оценява на 5,1% годишно през следващите десет години, скок в пътуванията до региона поради Световното първенство по футбол, и агресивни кампании от Саудитска Арабия за привличане на туристи. 

След като Emirates пое короната на най-ценната марка авиокомпания в Близкия изток, Qatar Airways (стойността на марката се повишава с 27% до 3,1 милиарда USD) е втората най-ценна марка в Близкия изток, запазвайки рейтинга на силата на марката си на AA+. Следваща по ред, Saudia (стойността на марката се повишава с 23% до 797 милиона USD) регистрира подобрение в оценката за сила на марката от A на A+, пред Etihad Airways (стойност на марката се повишава със 7% до 754 милиона USD), която запазва оценката си за сила на марката от AA . 

„Секторът показа огромна устойчивост, като стойностите на марката за топ 50 марки нараснаха с 39% от 2021 г. насам, връщайки се до нивата отпреди пандемията. Очаква се перспективата да бъде предизвикателна, тъй като ограниченията на предлагането и несигурната макроикономическа перспектива водят до секторен растеж с ниски едноцифрени числа; Точно в тези условия компаниите, които са оптимизирали инвестициите си в марката, ще се представят по-добре от пазара”, коментира Савио Д’Соуза, директор по оценка в Brand Finance.  

Brand Finance също така използва своето изследване на Global Brand Equity Monitor (GBEM), за да състави индекс на възприемане на устойчивостта, който определя ролята на устойчивостта в стимулирането на вниманието към марката в различните сектори. В сектора на авиокомпаниите устойчивостта води до 6,5% от вниманието на клиентите. Данните за възприемане на Brand Finance също предлагат представа за това кои марки глобалните потребители смятат, че са най-отдадени на устойчивостта. 

В допълнение към класацията на най-скъпите марки на авиокомпаниите в света, докладът Brand Finance Airlines 50 класира и най-ценните марки на летищата в света. Тази година лондонското летище Хийтроу увеличи стойността на марката си с почти една четвърт, за да достигне общо 832 милиона щатски долара, за да възвърне позицията си на най-ценната летищна марка в света. Най-високо класираната летищна марка за миналата година, Paris Aeroport, увеличи стойността на марката си само с 13% до USD779 милиона и сега е втората най-ценна летищна марка в света.